Partner serwisu
Biznes i przemysł

Dania: Ograniczanie emisji lotniczych zacznijmy od SAF

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Dania: Ograniczanie emisji lotniczych zacznijmy od SAF
fot. Copenhagen Airport
Dekarbonizacja transportu lotniczego powinna odbywać się etapami. Pierwszym z nich może być stosowanie paliwa SAF. Przewoźnicy lotniczy powinni podejść do tej kwestii kreatywnie i być otwarci na nowe technologie – mówił podczas konferencji poświęconej wyzwaniom związanym z siecią TEN-T stały sekretarz w duńskim Ministerstwie Transportu Jacob Heinsen.

Plany osiągnięcia zerowej emisji netto w duńskim sektorze lotniczym pociągają za sobą duże wydatki. – Zrównoważone, „zielone” lotnictwo to nasz cel. Wydaliśmy już ok. 100 milionów euro na nadanie takiego charakteru lotniczym przewozom krajowym – poinformował Heinsen. Najważniejsze elementy planu mają wejść w życie w tym roku.

Na razie „neutralność technologiczna” ma polegać na stosowaniu „zrównoważonego” paliwa lotniczego (SAF) oraz innych bardziej przyjaznych dla środowiska rodzajów paliw. Z upływem czasu rozwój technologii umożliwi, być może, doświadczenia z lotnictwem elektrycznym. – Być może na początku wprowadzimy napęd elektryczny tylko na jednej, krótkiej trasie. Jeśli wyniki będą pomyślne, z czasem elektryfikacja obejmie pewnie też inne trasy krajowe, których zresztą nie mamy dużo – przewidywał przedstawiciel duńskiego rządu.

Na razie domieszka SAF może jednak wynosić tylko 50%. Nie ma jeszcze koniecznych zezwoleń na loty w całości na paliwie zrównoważonym. – Obecne wytyczne dla pomocy państwowej sprawiają, że prowadzenie projektu opartego o neutralność technologiczną jest trudne. Spotykamy się z wyzwaniami biurokratycznymi. Co więcej, wiele organizacji zajmujących się ekologią krytykuje wykorzystanie zużytego oleju i innych środków – wyliczył piętrzące się przeszkody Heinsen.

– Chcemy wywrzeć presję na branżę lotniczą, by myślała nieszablonowo. Nie rozwiążemy sami kryzysu klimatycznego, ale dzięki osiągniętej redukcji emisji poprawimy sytuację – przekonywał Heinsen. Jak ocenił, doświadczenia, które uda się zdobyć podczas transformacji sektora lotniczego w Danii, mogą okazać się interesujące również dla innych państw.

Przedstawiciel Ministerstwa Transportu odniósł się też do kwestii zamknięcia utrzymywanej na lotnisku w Billund bazy Ryanaira. – Czy powodem były opłaty za emisję gazów cieplarnianych? Historia ta dotyczy lotów, które już wcześniej były na granicy opłacalności. W tym kontekście możliwe, że szalę przeważyły właśnie rosnące koszty środowiskowe (w tym stosowana w Danii dopłata pasażerska). Ryanair wciąż będzie jednak latał do Billund maszynami utrzymywanymi w Kopenhadze oraz innych duńskich portach. Przewoźnik ten z reguły wini rządy za wszystko – ocenił. Jak dodał, skala lokalnego ruchu lotniczego zmniejsza się w miarę budowy kolejnych mostów między duńskimi wyspami.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niskokosztowcy mocno urosną na Lotnisku Chopina

Pasażer i linie lotnicze

Niskokosztowcy mocno urosną na Lotnisku Chopina

Mateusz Kieruzal 18 marca 2025

Rzeszów: Luty także rekordowy na lotnisku w Jasionce

Infrastruktura i lotniska

Ryanair przesuwa przejście na cyfrowe karty pokładowe na sezon zimowy

Pasażer i linie lotnicze

Czernicki: CPK będzie lotniskiem o zerowej emisji netto

Infrastruktura i lotniska

O’Leary: Planujemy podwoić flotę B737 w Polsce

Pasażer i linie lotnicze

Firma Marshall w konsorcjum HyFIVE. Celem bezemisyjne lotnictwo

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Niskokosztowcy mocno urosną na Lotnisku Chopina

Pasażer i linie lotnicze

Niskokosztowcy mocno urosną na Lotnisku Chopina

Mateusz Kieruzal 18 marca 2025

Rzeszów: Luty także rekordowy na lotnisku w Jasionce

Infrastruktura i lotniska

Ryanair przesuwa przejście na cyfrowe karty pokładowe na sezon zimowy

Pasażer i linie lotnicze

Czernicki: CPK będzie lotniskiem o zerowej emisji netto

Infrastruktura i lotniska

O’Leary: Planujemy podwoić flotę B737 w Polsce

Pasażer i linie lotnicze

Firma Marshall w konsorcjum HyFIVE. Celem bezemisyjne lotnictwo

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5